Prawdziwy podróżnik pije tylko Yerba Mate

Jeśli nie urwaliście się z księżyca to z pewnością słyszeliście o słynnym napoju Yerba Mate. Wademekum na wszelkie dolegliwości, otyłość i złe samopoczucie. Co więcej pijąc yerbę, stajesz się światowcem i podróżnikiem jakich na tym świecie mało.

– Volfee piłeś kiedyś jerbę? – zapytała Patrycja. To była mroźna zima, a Volfee postanowił, że nie spędzi tego weekendu w swoim rodzinnym mieście. Postanowił więc wprosić się, do swojej starej znajomej z Wrocławia.
– To jakaś bałkańska wódka? – odparł.
– Nie przychlaście… Yerba Mate. Taka herbatka z Ameryki Południowej. Co z ciebie za podróżnik jak nie słyszałeś o Yerbie?
– No dobra, wiem o co ci chodzi. Cejrowski to pije, cały czas w tych swoich bzdurnych programach. Pawlikowska chyba też o tym ciągle mówi w Radiu Zet. To jakiś ich nowy rodzinny biznes, prawda?
– Boshe… oni już nie są razem… od dawna. Volfee czy ty w ogóle żyjesz na tym samym świecie co ja?
– Nie za bardzo. No to co z tą Yerbą? – zaciekawił się.
– A no… świetna jest, wiesz? Pobudza lepiej niż kawa i podobno szybko się po niej chudnie. – odparła pełna ekscytacji – Chcesz spróbować? Przyszła do mnie akurat paczka, którą sobie zamówiłam.
– A będę mieć po niej takie pięty jak Cejrowski?
– Nie głupolu. Chodź. Zaparzę ci.

– O matko, co ty tego tyle sypiesz! Chcesz mnie zabić?
– Cicho bądź, tego się tyle sypie, bo można zalewać kilka razy – odparła, mierząc temperaturę zagotowanej wody, kuchennym termometrem. Volfee zdecydował się już nie pytać, po co to robi.
– No, i teraz zalewasz to wodą, ale jeszcze tego nie pijesz, bo pierwsze zalanie jest dla świętego Tomasza, pa…
– Świętego Tomasza, powiadasz?
– Boshe… Volfee, możesz już siedzieć cicho? Pierwsze zalanie wsiąka w fusy, wiec nie zostaje nic do picia.

Po kilku minutach, Pati zalała ziółka ponownie.

– No, i teraz można już pić. Tylko pierwsze parzenie nie jest zbyt smaczne. – oznajmiła, obserwując Volfiego wypluwającego do zlewu, pociągniętego właśnie łyka, magicznego napoju.
– Na Boga! Chcesz mnie otruć kobieto? Co cholera jest? Wywar z popielniczki? – odparł ciągle się krztusząc.
– Oj, no przecież mówię, że pierwsze parzenie jest kiepskie. Najlepsze jest trzecie parzenie!

Nie było.

– Musisz się przyzwyczaić do smaku Volfee, piwo też ci z początku nie smakowało, prawda? – dodała później na znak pokoju.
– Mylisz się Pati, nie muszę. A jak masz piwo to daj, muszę czymś, po tym przepłukać usta.

W przeciwieństwie do różnych prawdziwych podróżników, nie jestem w stanie, wypić Yerba Mate z przyjemnością. Nie mam też pojęcia, skąd wzięło się przeświadczenie o jej wspaniałym i niepowtarzalnym smaku. Kilka razy w życiu miałem w ustach papierosa i odnoszę wrażenie, że Yerba i Tytoń to zioła pochodzące z dokładnie tej samej rodziny chwastów.

Jednak napój, jest wystarczająco mało znany i dostępny, by nie pił go każdy kmiotek i wystarczająco niesmaczny, by nie pił go nikt posiadający gram zdrowego rozsądku. Idealny napój dla ludzi światowych.

A gdybym jednak się przyzwyczaił do niedobrego smaku, to może mógłbym to pić?

14 thoughts on “Prawdziwy podróżnik pije tylko Yerba Mate

  1. Mój Dziadek ma dobry tekst, który odnosi się w zasadzie do wszystkiego:
    „Najgorsze jest pierwsze piętnaście lat”.

    W sumie – zainspirowałeś mnie. Może też coś napiszę o jerbie 🙂

    Pozdrawiam
    Redaktor Igor

  2. Mate należy do szlachetnej grupy napojów o gorzkim smaku, właśnie jak piwo, kawa i mocne herbaty. Ja takie rzeczy lubię. Szczególnie, że jest to używka. Zażywaniu każdej dobrej używki towarzyszy rytuał. I rytuał w mate jest genialny – to całe wielokrotne zalewanie, te bombille itd. to po prostu rewelacja.

    Niestety, jako osobie z nadciśnieniem, ciężko już uzależnionej od kawy, nie mogę sobie pozwolić jeszcze na matę. Piłem parę razy i to tak nakręca, że człowieka aż nosi.

  3. Oryginalnej yerby nie piłem, kilka razy skusiłem się na handlowe (a więc złagodzone) mieszanki. Może i są smakowo ciekawe, ale wyłącznie dla wielbicieli zielonej herbaty, do których nie należę. Wiele lat temu, od znajomej z RPA dostałem natomiast rooi tee czyli jak kto woli bardziej zrozumiale rooibos tea. Pyszna. I chyba bardziej neutralna w działaniu niż nasze rodzime napary (stokrotka, rumianek, malina czy pokrzywa).

  4. Moja ulubiona to Cruz de Malta. Dla wytrawnych pijących, bo jest cierpka, smakuje jak nalewka z gałązek i patyczków. Tu chodzi jednak o rytuał, jak w każdym nałogu. Myślę, że wielu palaczy nie zdaje sobie z tego sprawy, że w sumie palenie to głównie przykładanie papierosa do ust, wdychanie i wydychanie dymu. Równie dobrze mogliby palić zakręcone w papier siano. Nawyk poruszania ręką, kreślenia hieroglifów w powietrzu papierosem. Chociaż ja akurat smak mate poza wszystkim lubię, tollcall

  5. Częściowo i niejako w odpowiedzi tollcall. Rytuał ma sens kiedy efektem działania jest coś wręcz nieziemskiego w doznaniach. Niestety obecnie zapalenie dobrego papierosa, zaparzenie aromatycznej herbaty, a zwłaszcza kawy pachnącej w całym domu staje się czymś niewykonalnym w Polsce. Staliśmy się niewolnikami produktów rynkowych. Kilka dni temu zapaliłem zwykłe marlboro kupione w Wiedniu. W kawiarni wypiłem ichnią kawę. I poczułem jak ktoś nas robi w bambusa – tu między Bugiem a Odrą.

  6. Co do smaku, to yerba – yerbie nie równa. Dobrze wpływa na moje pobudzenie. Dla mnie jako osoby nie lubiącej kawy, jest to jedyna sensowna alternatywa. I ten rytuał picia yerby… pokochałam go po pobycie w Brazylii i zaopatrzeniu się we wszelkie tykwy i bombille przez które tutaj traci się majątek….

  7. Pół korporacji pije jerbę. Organizują sobie nawet dostawy, Bóg wie jakich gatunków, z Bóg wie jakich kontynentów. Przy każdej dostawie przekonują mnie, że „to jest coś”. No i za każdym razem piję. Nadal nie lubię. Dobra kawa tak, takież piwo również tak, burbon owszem- jak najbardziej, nawet w przepalankę sąsiada wchodzę w ciemno. Jerbie wciąż mówię nie. Choć pije ją pół korporacji. Albo i więcej.

  8. Ja piję yerbę od lat i od początku mi zasmakowała. Po prostu lubię takie cierpkie smaki 😉 Piję ją zamiast kawy, również w pracy. Ale wiem, że nie każdemu może smakować. Większość moich znajomych po posmakowaniu stwierdziło, że to ohydztwo.

    Ps. Tekst z piętami Cejrowskiego genialny 😉

  9. Yerba faktycznie może odrzucić. Jej wygląd błota i smak są szokujące za pierwszym razem. Od jakiegoś czasu nie parzę jej w tradycyjny sposób i pijam z dodatkiem mleka sojowego i bardziej mi smakuje. W dodatku przecedzam, bo nie lubię, fusów. Fakt, że daje kopa.

  10. Super tekst! Volfee ma dystans do siebie i poczucie humoru!
    Doprawdy, żeby być światowcem niekoniecznie trzeba pić Yerbę. Pijałem ja kiedyś, gdy znana była tylko z książki Cortazara. Teraz wolę kawę, ale nie jestem tak „radykalny”, żeby Yerbę posądzać o powinowadztwo z tytoniem 🙂

  11. Postanowiłam dodać coś od siebie. Faktycznie pierwsze spotkanie z yerba zaliczam do nieudanych, ale po czasie, gdy przemiły starszy pan w sklepie z herbatami polecił mi yerba IQ z jakimiś owocowymi dodatkami piję ją zamiennie z kawą (a kawę kocham, wielbię, i jeszcze raz kocham). Warto spróbować jeszcze raz! 🙂

Skomentuj

